Scientific Storytelling – open workshop – 10 april 2024 – Utrecht

Heb je je ooit afgevraagd hoe je wetenschappelijke verhalen spannender kunnen? Schrijf je dan in voor de speciale workshop Scientific Storytelling voor onderzoekers en wetenschapscommunicatoren op woensdag 10 april 2024 in Utrecht.

Verhalen zijn de ideale manier om informatie over te brengen. Het menselijk brein is als het ware voorgeprogrammeerd voor verhalen. Op woensdag 10 april 2024 leren Marloes ten Kate en David Redeker je een aantal technieken om (wetenschappelijke) verhalen te vertellen.

Lees meer over de workshop en het programma na de afbeelding.

Workshop voor (wetenschaps)communicatoren en onderzoekers
De workshop is bedoeld voor onderzoekers en (wetenschaps)communicatoren die creatieve invalshoeken zoeken, betere verhalen willen vertellen en willen boeien, verbinden en meer impact willen maken.

Communiceren over wetenschap kan moeilijk zijn. Wetenschap is complex, genuanceerd en kent veel onzekerheden. Het kan lastig zijn om abstracte bevindingen op een toegankelijke manier over te brengen. Je publiek staat niet altijd open om de informatie te ontvangen, of ze besteden er zelfs helemaal geen aandacht aan.

Gelukkig ben je niet de eerste die dit probleem tegenkomt. Storytelling is een geweldige manier om onderzoek op een duidelijke, begrijpelijke en boeiende manier over te brengen.

Wil je geweldige ideeën opdoen voor je communicatie-inspanningen? Wil je het onderzoek van je instelling door een creatieve bril bekijken? Wil je inzicht krijgen in hoe je onderzoeksresultaten effectiever en spannender kunt communiceren? Dan is deze workshop echt iets voor jou!

Improvisatie gecombineerd met wetenschapscommunicatie
De workshop combineert technieken uit de theatersport met wetenschapscommunicatie. Theatersport is een vorm van improvisatietheater waarbij acteurs suggesties uit het publiek gebruiken om ter plekke op het podium een verhaal te creëren. Tijdens de workshop leer je onder andere de ingrediënten van een goed verhaal en hoe je een spanningsboog creëert.

Programma-onderdelen

  • De fasen en ingrediënten van een verhaal: wanneer is iets een verhaal?
  • Visual storytelling: neem je publiek mee op reis.
  • Invalshoeken om wetenschap als een verhaal te vertellen.
  • Metaforen en analogieën: hoe maak je het abstracte begrijpelijk?
  • Praktijkvoorbeelden van verhalende wetenschapscommunicatie.

Resultaten
Na de workshop weet je hoe je effectief en op een boeiende manier kunt communiceren over wetenschap. Je hebt handvatten gekregen om je eigen creativiteit aan te boren. Je weet hoe je je onderzoek een ‘menselijke factor’ kunt geven, zodat je optimaal verbinding kunt maken met je publiek. Je publiek heeft meer aandacht en begrijpt en onthoudt je boodschap beter.

Over de trainers
David Redeker en Marloes ten Kate vertellen al jaren verhalen over wetenschap. David schrijft en adviseert. Marloes presenteert en maakt video en TV. Beiden zijn ervaren improvisatie-acteurs. Ze weten hoe ze in korte tijd een spannend verhaal kunnen vertellen.

Praktische informatie
Datum en tijd: Woensdag 10 april 2024, 13.30 – 17.00 uur.
Locatie: Se7en, Mariaplaats 7, 3511 LH Utrecht, www.sevenutrecht.nl.
Kosten per persoon: €250 exclusief btw (€302,50 inclusief btw).
Taal: Nederlands.
Groep: max 18 personen.
Factuur: Na je inschrijving mailen we je met de vraag welke informatie we op de factuur kunnen zetten (zoals werkordernummer, mailadres van de financiële administratie).

Wat deelnemers van eerdere workshops zeggen

”David, Marloes, jullie waren geweldig! Vooral jullie vermogen om aan te sluiten bij onze belevingswereld, en bij de subsidie-aanvraag die we schrijven, was uniek! Ik hoop dat we jullie volgend jaar vaker kunnen uitnodigen”
Terry Vrijenhoek, Staff and Faculty Advisor, UMCU

”Wat deden jullie de workshop geweldig! Het werkte echt heel goed. Die duo-presentatie maakt het nóg levendiger en de studenten deden lekker mee. Heel inspirerend om te zien hoe leuk een online workshop kan zijn, bedankt!”
Ionica Smeets, hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden

”Duidelijke structuur en tips. Wetenschappelijk presenteren in een nieuw jasje. Tips and trics waar je meteen mee aan de slag kan.”
Karin van der Wiel, onderzoeker KNMI

”Engaging and fun.”
Mark Stevens, permanent researcher CWI

”Ik werd uitgedaagd om mijn onderzoek op een bevlogen en speelse manier te vertellen. De workshop zet je aan om op een andere manier over je onderzoek en presentatie na te denken.”
Marieke Heineke, Amsterdam UMC

”Ik heb een helder beeld gekregen hoe ik voorbeelden en emotie kan gebruiken om mijn onderzoek leuker en duidelijker over te brengen. Het improvisatiecomponent was onverwacht en voegde echt wat toe, omdat het de groep losser maakte en het verhalende aspect naar voren bracht. Het is zinvol voor beurzen, lekenpraatjes en feestjes. Maar ook om voor jezelf duidelijk te krijgen wat het belangrijkste is aan je onderzoek.”
Alex Leighton, PhD-student bij het Nederlands Herseninstituut

”Een speelse en vrolijke manier om te oefenen met storytelling en om te ervaren hoe dit op een groep overkomt.”
Anette, communicatieadviseur

”Enthusiasm, active participation. Giving another perspective about how to share science. Made me think creatively about my story. Improves communication skills.”
Madison Carr, universitair docent en PhD aan de VU

”Praktische hands-on introductie voor het vertellen van een verhaal.”
Wouter Koolen, onderzoeker CWI

”In een eerdere cursus storytelling had ik minder duidelijk hoe ik dit voor een wetenschappelijk verhaal kon gebruiken, nu wel!”
Amber Kerkhofs, Scientist Wanted

”Ik heb nieuwe dingen geleerd over hoe ik een verhaal kan vertellen waarbij ik andere enthousiast kan maken over mijn onderzoek. De workshop geeft veel nieuwe inzichten hoe je je onderzoek kunt presenteren. Je ervaart direct in de praktijk wat wel en niet werkt. Marloes en David zijn erg enthousiast en weten op iedere vraag een antwoord te geven, erg leuk!”
Yvonne Smit, PhD-student Utrecht Universiteit

”Found the course engaging, effectice and I felt my confidency boosting. At the end of the course I felt calm and motivated to tell my scientific story, when usually I would feel nervous and agitated.”
Sophia Bethany Coban, postdoc CWI

”Actieve werkvormen met leuke en leerzame oefeningen. Elke wetenschapper zou moeten leren hoe je, je onderzoek op een interessante en inspirerende manier kan overbrengen op anderen!”
Anke Hammerslag, postdoc biologische psychologie, VU

”Het was fijn om te oefenen met verschillende manieren om een verhaal te vertellen. Leuk om te leren hoe je, je onderzoek kunt uitleggen voor op een feestje of aan een journalist. Bruikbare tips.”
Sietze Norder, PhD-student Universiteit van Lissabon en Universiteit van Amsterdam

”Leuk om improv met wetenschapscommunicatie te combineren. De improv-rondes waren dynamisch en vermakelijk. Leuke afwisseling van presentaties van de workshopbegeleiders en de werkvormen. Marloes en David zijn een leuk team!”
Shashini Munshi, PhD-student Erasmus MC

”Fijne mix van theorie en hands-on-werkvormen. Goed om te leren je onderzoek op een andere manier naar buiten te brengen weg van de klassieke, saaie wetenschappelijke publicaties.”
Steven Puttemans, postdoc KV Leuven, campus De Nayer

”The workshop was a good tool to learn structuring our stories better and to understand and practise tips and tricks to make stories.”
Davide Ceolin, onderzoeker CWI