Wat maakt een verhaal een goed verhaal? Daar zijn een heleboel verschillende en een heleboel lange antwoorden op te geven. Maar als we het even simpel houden, dan ben je er al met drie belangrijke ingrediënten:
-
- Acties
- Zintuigen
- Emoties
Hoeveel van elke je gebruikt, is een kwestie van smaak, maar ze zijn wel alle drie nodig. In deze blog: acties.
Acties brengen vaart
Met acties worden alle werkwoorden bedoeld. Het zijn dus niet per se James Bond-achtige taferelen waarbij allerlei wilds moet gebeuren. Ook nadenken, fietsen, iets online opzoeken, lezen, bediscussiëren of onderzoeken is actie.
Door letterlijk te benoemen wat je doet, help je het publiek je beter te volgen. Vertel bijvoorbeeld hoe je praatte met een patiënt, hoe je vloeistoffen mengde in het lab of hoe je een discussie voerde met een collega over een nieuwe theorie.
Hoe concreter je de acties benoemt, des te beter. Je maakt het namelijk begrijpelijker dan als je alleen op metaniveau over je werk praat. Daarnaast brengen acties vaart in je verhaal.
Toepassen op jouw verhaal?
Zo in een blogpost is het allemaal leuk en aardig en lijkt het simpel. Maar zelf doen werkt het allerbeste om iets nieuws te leren. In de workshop Scientific Storytelling leer je razendsnel hoe je acties kunt toepassen op jouw wetenschappelijke verhaal. En natuurlijk komen in de workshop ook emoties en zintuigen aan bod. In minder dan een halve dag weet je hoe je jouw wetenschappelijke content om kunt zetten in een begrijpelijk en boeiend verhaal!