De 3 ingrediënten voor een pakkend verhaal – Zintuigen (2)

Wat maakt een verhaal een goed verhaal? Daar zijn een heleboel verschillende en een heleboel lange antwoorden op te geven. Maar als we het even simpel houden, dan ben je er al met drie belangrijke ingrediënten:

    • Acties
    • Zintuigen
    • Emoties

Hoeveel van elke je gebruikt, is een kwestie van smaak, maar ze zijn wel alle drie nodig. Hieronder ga ik in op zintuigen. In de vorige blogpost kun je meer over ‘Acties‘ vinden.

Zintuigen geven kleur

Zintuigen inzetten, wil zeggen dat je benoemt hoe iets eruitzag, rook, proefde, voelde en klonk. Met andere woorden, je geeft beschrijvingen van de situatie. Dit geeft kleur aan je verhaal.

Stel, je doet onderzoek naar een celproces. Dan kan het zijn dat je cruciale details weglaat als je alleen in de actie-stand vertelt: “Ik keek door m’n microscoop en zag dat het niet goed ging, de cellen waren dood gegaan, dus ik besloot direct een andere aanpak te kiezen en ging daarom over op plan b…”

Mensen die nooit in jouw lab zijn geweest, nog niet eerder door een microscoop hebben gekeken, of zelfs niet weten hoe een cel eruitziet (laat staan jouw specifieke cellen), kunnen zich geen beeld vormen. Of: ze vormen een beeld dat waarschijnlijk niet klopt.

Je maakt het mooier, beeldender en spannender door af en toe beschrijvingen te geven. Als je jouw lab binnenkomt, wat zie je dan? Je haalt je petrischaal uit de stoof, hoe warm voelt dit? Welke kleur en vorm hebben je cellen als je ze door je microscoop bekijkt? Staat alles stil, of beweegt er ook iets in beeld? Vooral leken hebben werkelijk geen idee!

Door beschrijvingen te geven, wordt je verhaal niet alleen smeuïger, het wordt ook makkelijker voor je publiek om het voor zich te zien. Daarmee maak je abstracte wetenschap concreter en beter te begrijpen.

Actie, zintuigen en emotie

Toepassen op jouw verhaal?

Zo in een blogpost is het allemaal leuk en aardig en lijkt het simpel. Maar zelf doen werkt het allerbeste om iets nieuws te leren. In de workshop Scientific Storytelling leer je razendsnel hoe je acties kunt toepassen op jouw wetenschappelijke verhaal. En natuurlijk komen in de workshop ook emoties en zintuigen aan bod. In minder dan een halve dag weet je hoe je jouw wetenschappelijke content om kunt zetten in een begrijpelijk en boeiend verhaal.